Магазин

На захист прав просьюмерів: YASNO звертається до НКРЕКП з ініціативою внесення змін до нормативної бази

Протягом останніх кількох місяців власники приватних електростанцій не отримують виплати за «зеленим» тарифом. Наразі це пов’язано з відмовою з боку НЕК «Укренерго» підписувати акти приймання-передачі з розрахунком вартості придбаної електроенергії, які надає YASNO (ТОВ «Дніпровські енергетичні послуги»). Розповідаємо, що стало причиною та які кроки вживає постачальник для врегулювання ситуації.

        Який механізм купівлі електроенергії у просьюмерів та виплат за «зеленим» тарифом?

Відповідно до законодавства, обов’язок купівлі електроенергії у просьюмерів покладено на постачальників універсальних послуг (ПУП). Щомісяця вони мають оплачувати вартість «зеленого» тарифу домогосподарствам, які генерують електроенергію з відновлювальних джерел. У свою чергу ПУП отримують компенсацію економічно обґрунтованих витрат від НЕК «Укренерго» через послугу із забезпечення збільшення частки виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії.

Механізм виплат просьюмерам складається з кількох етапів:

ü оператори системи розподілу щомісяця надають ПУП інформацію про те, скільки згенерували та спожили домогосподарства з приватними електростанціями;

ü для кожного просьюмера ПУП розраховує вартість проданого до мережі обсягу електроенергії, застосовуючи «зелений» тариф (щоквартально затверджує НКРЕКП);

ü далі ПУП надає відповідний розрахунок НЕК «Укренерго»;

ü після погодження з боку НЕК «Укренерго» розрахунок передається НКРЕКП;

ü коли НКРЕКП затвердить розрахунок, НЕК «Укренерго» здійснює виплату ПУП;

ü отримавши кошти, ПУП здійснює виплати просьюмерам.


        Чому механізм перестав працювати?

Проблема виникла з початком військових дій та пов’язана з дефіцитом коштів у учасників ринку. НКРЕКП постановила, що НЕК «Укренерго» було зобов’язано виплачувати компенсацію ПУП лише в розмірі нарахованих ПУП податків на доходи фізичних осіб. Натомість постачальники універсальної послуги мали сплачувати нараховані податки та проводити просьюмерам мінімально гарантовані виплати. Постанова була скасована з 1.02.2023. Водночас були затверджені графіки і умови погашення поточних нарахувань та заборгованостей за 2022 рік перед приватними домогосподарствами. Навесні 2023 року розрахунки з просьюмерами почали вирівнюватися.

Проте вже через кілька місяців ситуація знову погіршилися. 17.08.2023р. на комітеті Верховної Ради з питань енергетики та житлово-комунальних послуг було озвучено проблему затримки виплат НЕК «Укренерго» на користь ПУП. Враховуючи відсутність надходжень від НЕК «Укренерго» в повному обсязі та дефіцит обігових коштів, постачальник був позбавлений можливості своєчасно здійснювати виплати просьюмерам.

Разом з цим НЕК «Укренерго» ще більше загострив ситуацію – припинив підписання актів приймання-передачі з розрахунком вартості купленої енергії, які надає YASNO (ТОВ «Дніпровські енергетичні послуги»). Таким кроком НЕК «Укренерго» фактично заблокував процес виплат.   

        Чим НЕК «Укренерго» аргументує відмову від підписання актів приймання-передачі?

НЕК «Укренерго» мотивує свою відмову тим, що має сумніви у коректності поданих даних щодо обсягів генерації окремими домогосподарствами. НЕК «Укренерго» вважає, що є невідповідність, яка може бути пов’язана з перевищенням потужності виробництва відносно передбачених технічних характеристик генеруючих установок або з виробництвом електроенергії сонячними електростанціями в нічні години.

Дійсно, наразі нормативна база передбачає, що продаж електроенергії за «зеленим» тарифом має здійснюватися в межах потужності генеруючих установок (ч.5 ст.63 Закону України «При ринок електричної енергії» та п.11.3.2. Правил роздрібного ринку електричної енергії). Проте діючими нормативно-правовими актами не врегульовані питання, як саме мають діяти учасники ринку у випадках, коли за даними комерційного обліку обсяг генерації перевищує встановлену потужність, а також за якими критеріями має оцінюватись відповідність.  

Таким чином, через дії НЕК «Укренерго» усі власники приватних електростанцій стали заручниками ситуації та протягом кількох місяців позбавлені виплат за «зеленим» тарифом.    

        Які кроки вживає постачальник для вирішення ситуації?

Ми докладаємо максимум зусиль, аби якомога швидше виплати просьюмерам були відновлені. Так, перед НКРЕКП було ініційовано розгляд суперечки щодо врегулювання спору з НЕК «Укренерго». Також наші представники висловили позицію під час наради НКРЕКП, де розглядалось питання отримання численних скарг щодо непідписання НЕК «Укренерго» актів приймання-передачі у червні, липні та серпні 2023 року.

На нашу думку, єдиним вірним рішенням є внесення змін до нормативно-правових актів в частині фіксації, обліку та реагування на конкретні ситуації. Тому зараз ми формуємо відповідні пропозиції та у найближчі два тижні передамо їх на розгляд НКРЕКП.

Сподіваємося, що НКРЕКП візьме ситуацію на посилений контроль та прийме рішучі кроки для впорядкування нормативної бази. Це захистить права тисяч просьюмерів та сприятиме розвитку «зеленої» енергетики в Україні.

Розуміємо невдоволення усіх клієнтів, які наразі безпідставно позбавлені виплат. Ми також просимо з розумінням поставитися до ситуації та запевняємо, що зі свого боку робимо усе можливе для її вирішення.